Very postmodern. |
Jodie Fosterin ja Kirsten Stewartin asuttamassa *upeassa* isossa newyorkilaisasunnossa on jotain mitä kolme todella tuhmaa kaveria haluaa. Tämä leikkikenttä esitellään meille heti alussa. Jostain syystä tämä on yksi Fincherin vähiten tunnettuja leffoja. Lähes täydellinen rikoselokuva: jos Hitchcock eläisi, tämän hän haluaisi tehdä. Fincher siis rakennutti leffaa varten upean, miljoonien dollarien lavasteen. Jokainen centti siitä hyödynnetään elokuvan upeissa kamerakuljetuksissa; hisseissä sydän ei ole pamppaillut ihan yhtä kovaa sitten mestarin. Talo elää elokuvan mukana.
Äitijellona ja lapsijellona. (Jodie Foster, Kristen Stewart) |
Upeat konnat (Dwight Yokam, Jared Leto, Forest Whitaker) |
Musiikista vastaa Howard Shore. Hän yrittää päällekäyvän upella ja synkällä musiikkinyrkillään melkein haudata meidät - kuuluu tietysti asiaan. Käsitelläänkö tässä samalla 9/11 -paniikkia? Tuskin; Fincher suunnittelee elokuvansa pidemmälle aikavälillä. Mutta jos joku näkee tässä senkin aspektin, ei kai se sinänsä ole väärin.
Harvoin elokuvaan tarvitaan kaksi kuvaajaa. Conrad Hall ja Darius Khondji olivat kuitenkin tarpeen, kuten myös lavastaja Arthur Max, jonka 'kaupunkitalo' on erinomainen, massiivinen lavaste - taatusti 2000-luvun upeimpia. David Koepp suoritti onnistuneen käsikirjoituksen - ei ihan taattu juttu häneltä, noin yleensä ottaen.
K is for... Kristen? No. |
Miksi tämä on sitten niin helvetin hyvä? Ensinnäkin Fincherin ammattitaito. Millään hetkellä ei tunnu että seuraisi tyhmiä varkaita ja älykkäitä puolustajia, tai toisinpäin. Tilanne elää koko ajan, kaikki osanottajat ovat neulanteräviä, eikä Shoren apahtumien ympärille pusertavana asettuva musiikki anna vihjettä, kuka voittaa. Tämä kombo luo elokuvaan herkeämättömän innoittavan tunnelman joka ei hellitä missään vaiheessa ennen lopputekstejä.
Toiseksi Fincherin ammattitaito. Tämä elokuva on vain kerta kaikkinen nautinto alusta loppuun. Kuvaus, leikkaus ja lavastus joita Fincher johtaa kertovat hyvän tarinan, joka ei loukkaa älyämme. Kuulostaako kaikki tämä tutulta? Tätähän Fincher on tehnytkin viimeiset 25 vuotta. Elävä Kubrick? Joku jonka tekninen osaaminen on eksperttitasoa. Joku joka ei aliarvioi älykkyyttämme. Joku joka on tajuttoman pedantti asioissa joita me emme välttämättä edes huomaa. Joku jonka työ kestää rajattoman määrän uusintakatseluja? Raksi, raksi, raksi... Kuulostaa tutulle - vain rajatumpi elokuvien aihealue on jotain missä Fincherillä on vielä laajentamisen varaa.
Arvosana: 9/10
IMDB
Traileri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti