keskiviikko 25. maaliskuuta 2020

World of Warcraft - Lyhyttä pidempi oppimäärä

Stay awhile... stay forever! WoW:in entisiä ja nykyisiä silmäätekeviä.

Tällä kertaa Nitraatti esittelee sen kaninkolonsa, minne hän joka vuosi häviää muutamaksi tai useammaksi kuukaudeksi. World of Warcraft on suurin ja kaunein monen pelaajan miekkaa, magiaa ja sähkömoottoreita yhdistelevä tietokoneverkkoroolipeli (mmorpg).

WoW puksuttaa nyt jo lähemmäs 20 vuoden ikäisenä; pelin ekat serverit kun nousivat tervehtimään pelaajakansaa jo vuonna 2004. Itse pelin maailma on tätä verkkopeliä vanhempi ja peruja mm. rooli- ja lautapeleistä, sekä vanhemmista yhden pelaajan tietokonepeleistä.

Luvassa on peruskatsaus WoWiin, mutta pilke silmäkulmassa. Nitraatti on vieraillut WoWin peilimaailmassa tämä kevät mukaanlaskettuna jo kymmenen vuotta, eikä ole viimeiseen viiteen ja risat niistä enää edes pelannut mitään muita pelejä.

Portaali Digi-Narniaan. Hahmojen valintaruutu.

Nitraatti myös keksii tässä artikkelissa aika monelle WoW-maailman asialle omasta päästään / pienellä googletuksella suomenkieliset nimet, koska se Nitraatista tunnosti hauskalle idealle. Puristeille alkuperäiset pelitermit ovat ensiesiintymisensä aikana aina yhden kerran suluissa

1. Hahmon luonti I: valitse rotu (race)

Ihan ensteksi valitaan jompikumpi puoli ikuisessa konfliktissa. Haluatko olla osa savihökkeleissä ja luolissa asustavaa, lapsiasyövää örkki- ja epäkuollutlaumaa, vai puhdasotsainen Kunnon Kansalainen ihmisten, kääpiöiden ja muiden kivojen kanssa? Heillä on myös hökkeleitä ja luolia, tosin he kutsuvat niitä 'taloiksi' ja 'linnoiksi'. Toisin sanoen: haluatko kuulua Laumaan (Horde), vai Liittoumaan (Alliance)?

Tämän valinnan jälkeen pääset sitten valkkaamaan rotuasi (tai no oikeastaan lajiasi, mutta enivei), jotka ovat molemmilla osapuolilla erilaiset. Jokaisella rodulla on kourallinen pieniä erikoisominaisuuksia, esimerkiksi joku erikoinen hyökkäys- tai puolustusmekanismi, tai joku elämää helpottava lisäominaisuus. Esittelyssä asteriskilla (*) merkityt rodut kuuluivat peliin alusta lähtien, muut on lisätty peliin ajan kanssa erillisissä lisäosissa.

v-o: Örkki, hylätty, nauta, peikko, verihaltia, hiisi, pandakas.

Laumassa valinnanvara on:

Örkit* (orc). Tolkienistakin tutut, tuskin näitä tarvitsee selittää yhtään sen enempää kuin ihmisiäkään (kts. alla).

Hylätyt* (forsaken). Piilevälle gootille meissä kaikissa. Epäkuolleita mustan huumorin spesialisteja. Näiden vaivoin magialla kasassa pysyvien hylättyjen parissa huuli kirjaimellisesti lentää!

Naudat* (tauren). Käveleviä lehmiä. ISOJA käveleviä lehmiä. WoWin inkkarit!

Peikot* (troll). Sillan alta tullimaksuja kyselemästä pelattavien rotujen joukkoon. Kengät ovat näiden kannibaalien mielestä luusereille. WoWin jamaikalainen pössyttelijärotu.

Verihaltiat (blood elf), nuo Azerothin britney spearsit.

Hiidet (goblin), Lauman huumorirotu. Käsistään taitavia ja puhetavaltaan kuin Jersey Shore -realitysta tai Sopranosista karanneita olioita.

v-o: Yösyntyinen, korkiavuorinauta, marrasörkki, ylitrolli, ketukas.

Yösyntyiset (nightborne). Tuhmia lapiokätisiä magian kanssa hästääviä haltioita. Todellinen syy olemassaololle on se, että Laumakin sai ulkomuodoltaan yöhaltian (kts. alla) näköisen rodun pelattavakseen.

Korkiavuorinaudat (Highmountain tauren). Aika sama nauta, vähän eri ulkonäkö.

Marrasörkit (Mag’har orc). Aika sama örkki, vähän eri ulkonäkö.

Ylitrollit (Zandalari troll). Aika sama trolli, vähän eri ulkonäkö.

Ketukkaat (vulpera). Lauman iiiikmitensöpööö!!!-rotu. Käveleviä pikkuisia aavikkokettuja.

v-o: Ihminen, kääpiö, yöhaltia, menninkäinen, torjuttu, sudekas, pandakas.

Liittouma valitsee seuraavista:

Ihmiset* (human). Tunnette varmaan tämän valitettavan tapauksen hyvin. Kaikessa hyvä, ei missään paras.

Kääpiöt* (dwarf). Tolkienistakin tutut. Tykkäävät istua alas ja laulaa kullasta.

Yöhaltiat* (night elf). Mystiset isot lapiokätiset metsänelävät. Nitraatti epäilee että nämä lähinnä syövät sieniä ja harrastavat päivät pitkät tantraseksiä. Jos joku näistä avaa suunsa kertoakseen sinulle pienen tarinan, juokse. Tarina ei ole pieni eikä lyhyt, ikinä.

Menninkäiset* (gnome). Liittouman huumorirotu. Pieniä ja söpöjä teknisten laitteiden kanssa päkertäviä vitsiniekkoja. Herättävät lähinnä noista syistä useissa pelaajissa puhdasta murhanhimoa.

Torjutut (draenei). Liittouman missirotu – nättejä kaviollisia avaruuslehmiä. Kyllä, luit oikein.

Sudekkaat (worgen). Ihmissusia. Kewl-mittarin wowikuninkaat.

v-o: Kuiluhaltia, valoveistetty, malmikääpiö, kul tira, mekanomenninkäinen.

Kuiluhaltiat (void elf). Toiselta olevaisuuden tasolta hiippailleet mustanpuhuvat haltiat – todellinen syy olemassaololle on se, että Liittoumakin sai ulkomuodoltaan verihaltian näköisen rodun pelattavakseen.

Valoveistetyt Torjutut (Lightforged Draenei). Sama, pikkaisen eri näköinen.

Malmikääpiöt (Dark Iron Dwarf). OG maanalaiset mustuaiset.

Kul Tira-ihmiset (Kul Tiran humans). Painonvartijoihin kuulumattomia pulluroita saaristoihmisiä.  

Mekanomenninkäiset (Mechagnome). Menninkäisten kyborgit. Mitä perkelettä?

Lisäksi molemmat puolet voivat myös pelata Pandakkaita (Pandaren), jotka ovat isoja palluraisia kahdella jalalla – tassulla – steppailevia pandoja. Kysymys tietysti kuuluu, että kuka niitä haluaa pelata. Ehkä furryt?

Luokkaleegio. Järjestys ylävasemmalta oikealle sama kuin tekstissä.

2. Hahmon luonti II: valitse luokka (class)

Jokaisella hahmolla on joku luokka johon hän kuuluu. Jokaisella luokalla on kolme tai useampi aliluokka eli rooli eli erikoisala (specialization), joista minkä tahansa voi valita käyttöönsä. Hahmon luokka, mutta eritoten hahmon aliluokka määrittävät hahmon roolin.

Rooleja on periaatteessa kolme. Tankit suojaavat muita hahmoja. Parantajat parantavat muita hahmoja (ja itseään). Taistelijat, noh taistelevat – joko lähitaistellen tai kaukomatkan asein. Hahmon rotu rajaa joitain luokkia jo kättelyssä pois – rajoite josta Nitraatti ei ole koskaan pitänyt. Lisäksi luokka rajoittaa käytettävän esineistön määrää. Klassisesti esimerkiksi velhot eivät hillu metallihaarniskassa, eikä paladiini koske taikasauvoihin.

Myrskytuuli (Stormwind), ihmisten pääkaupunki. Taempana siivu Elwynn-metsää.

Luokkia on tarjolla seuraavasti:

Druidi (druid). Muotoaanmuuttavia Earth First – hippejä. Pelin monipuolisin roolivalikoima ja eniten nappuloita mitä painella. Aloittelijalle jotain muuta kuin näitä suosittelee Nitraatti.

Metsästäjä (hunter). Kaikkien rakastama ja vihaama ’hunu’. Jousipyssy tai tussari ja oma hurja itse pyydystetty lemmikkipeto tappokaverina vetoavat vuodesta toiseen moniin pelaajiin.

Maagi (mage). Pelin Gandalfit jotka syytävät sormenpäistään tuhoa ja muuta. Pitkä mekko melkein pakollinen asuste.

Munkki (monk). Kung-fu’a ja rääsyjä.

Paladiini (paladin). 'Sietämättömiä op jeesustelijoita', kuuluu yksi mielipide. Toista mielipidettä vielä odotellaan.

Ogrimmar, örkkien pääkaupunki. Takana siivu Durotarin aavikkotasankoa.
  
Pappi (priest). Parantaa tuulessa ja tuiskeessa.

Varas (rogue). Jokaisen perttuunpökkijän unelmaluokka. Laitapuolen cityihmisiä. Kun lyö, tekee kipeää.

Shamaani (shaman). Sekoitus maagia, soturia ja druidia. Jees kaikessa, ei missään paras. Paljon nappuloita mitä painella, joskus jotkin niistä jopa tekevät jotain.

Noita (warlock). Vähän kuin maagi, mutta voima tulee joiltain sarvipäiltä. Maagin raskas goottiversio, jolla monasti kaverina vielä joku sarvipääolio.

Tätä kirjoittaessa uusimman lisäosan Allianssiin liittyneiden Kul Tira -ihmisten Boralus -merenrantakaupungin satama-alueita.
  
Soturi (warrior). Miekkaa, kirvestä, mitä vaan, kilvellä tai ilman. Og perseellepotkija.

Näiden lisäksi tarjolla on kaksi sankariammattia:

Kalmaritari (death knight). GoT:in White Walkerit ovat varmasti monelle tuttuja. Tässä rotu, joka oli aikoinaan enemmän kuin vähän Martinin kirjasarjan innoittama lisä peliin.

Pirunmetsästäjä (demon hunter). Näiden haltiamaisten demoninmetsästäjien siivenläpsyjen äänet eivät onnistu peittämään alleen pelaajakansan 'nerffatkaa nämä two-buttonit heti!' -huutoja.

Hahmon roolin valinnan lisäksi pääsee tietty valitsemaan sukupuolensa ja ulkonäkönsä. Äänet hahmoille on tosin lukittu valmiiksi – jokaisella rotu- + sukupuolikombolla on oma, mutta vain yksi äänisetti.

Tavaranväkerrystä eli ammatinharjoitusta! Kyllä, kaikista kuvassa näkyvistä napeista painamalla tapahtuu jotakin. Mutta ei huolta, peli opettaa kaiken rauhallisesti pelaajalleen.

3. Hahmon luonti III: valitse ammatit (professions)

Vaikka ammatit ovat valinnaisia, eli niitä ei ole pakko ollenkaan harjoittaa, lähes kaikki pelaajat tykkäävät väkertää jotain. Niistä saa itselleen vaihtoehtoista ajankulua ja vänkiä etuja. Myymällä keräämiään raaka-aineita - tai niistä tekemiään arveluttavia väkerryksiä - muille pelaajille saa vähän (pelin sisäistä) rahaa taskunpohjalleen.

Ammatteja jokainen hahmo saa valita kaksi. Ehdokkaat ovat:

Alkemisti (alchemy). Pullojen ja puteleiden tekoa ja lyijyn muuttamista kullaksi. Vai oliko se toisinpäin?

Seppä (blacksmithing). Kilpihaarniskojen ja aseiden valmistusta ahjoissa.

Lumoaja (enchanting). Olemassaoleviin esineisiin lisäpotkua loitsimalla.

Huutokauppa. Täällä hyödyke kohtaa kuluttajansa.

Insinööri (engineering). Nitraatin suosikkiammatti. Kaikennäköistä elämänhelpotus- (ja välillä lopetus) -teknologiaa. Ei mikään rahasampo, mutta loputon ilon aihe.

Kaivertaja (inscription). Lumoajan (kts. yllä) sukulainen.

Korustaja (jewelcrafting). One ring to rule them all. Maagista sormusta, kaulakorua ja semmoista.

Nahkuri (leatherworking). Hänen orsillaan valmistuvat nahka- ja ketjupanssarit.

Räätäli (tailoring). Mekkokankaasta jotain hyödyllisempää.

Tavaraa, tavaraa, tavaraa. Valpurin roippeita.

Lisäksi on muutama keräilyammatti joiden taitajat eivät varsinaisesti osaa valmistaa mitään, mutta heidän keräämänsä raaka-aineet ovat elintärkeitä monille muille ammateille:

Kasvitiede (herbalism). Osaat kerätä kasveja maastosta. Muut ammatit tarvitsevat näitä materiaaleikseen – lähinnä alkemistit ja kirjurit.

Kaivaminen (mining). Osaat kerätä malmeja maastosta. Muut ammatit tarvitsevat näitä materiaaleikseen – lähinnä sepät, korukauppiaat ja insinöörit.

Nylkyri (skinning). Osaat nylkeä elukoita. Muut ammatit tarvitsevat näitä materiaaleikseen – lähinnä nahkurit.

Maita ja mantuja. Valpurin talvilinna ajalta jolloin hän oli hiisi.

Vahvimmat Akun Tehdas-synergiaedut saavuttaa tietysti valitsemalla kahdeksi ammatikseen yhden keräilyammatin ja yhden valmistusammatin, jota tuo keräilyammatti tukee.

Kahden valittava ammatin lisäksi jokainen hahmo saa vapaasti vielä harrastaa seuraavia: arkeologia (archeology), kalastus (fishing) ja ruoanlaitto (cooking). Näihin pätee sama kuin pääammatteihinkin: niistä saa ajankulua, jotain pientä etua hahmolleen ja ehkä vähän kilisevää taskunpohjalleenkin.

Näiden lisäksi joillain hahmoluokilla voi vielä olla jokin oma ’ilmainen’ luokan mukana tuleva ammattinsa, varkailla esim. tiirikointi. Ilmaisen ammatin varmin merkki on, että se kehittyy itsekseen samalla kun hahmon kokemus (kts. alla) kasvaa.

Rakettikanan kyydissä mekanomenninkäisten valtakunnassa.

4. Mitä maailmassa voi tehdä?

Ensimmäinen asia mikä tässä yhteydessä pitää todeta on se, että Warcraftin maailma on valtava. Tätä ei voi liioitella. Peliin on lisätty alueita nyt jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan, ja se todella näkyy.

Ajatellaan vaikka näin: hahmosi seisoskelee pienen kylän raitilla. Kylää ympäröi maaseutu ja lähistöllä on ehkä muitkin pieniä kyliä. Alueella on myös todennäköisesti ainakin yksi iso kaupunki, joskus useampia. Tämä on maakunta, joka on osa lukuisten maakuntien muodostamaa mannerta.

Näitä mantereita on Azerothin maailman muodostavan kahden ison alkuperäisen mantereen eli Kalimdorin ja Läntisten Kuningaskuntien (Western Kingdoms) lisäksi nykyään jo lähemmäs kymmenen. Tekemisen loppuminen kesken kuvastaa lähinnä kyseisen pelaajan mielikuvituksen köyhyyttä.

WoWin lisäosat. Peliä aloittaessa tarvitsee ostaa vain uusin - muu tulee kaupan päälle, emopeli mukaanlukien. Peliä saa toki kokeilla ilmaiseksi ennen ostopäätöstä, tasolle 20 asti.

WoW:in maailma laajenee isommin noin parin vuoden välein, aina kun peliin julkaistaan sen uusin lisäosa. Nämä lisäosat laajentavat maailmaa, nostavat hahmojen kokemustason rajaa ja tarjoavat uutta pelattavaa ja tarinaa.

Uutta hahmoa aloitettaessa ’levelitys’ eli hahmon kokemuksen kartuttaminen on pääasia. Tasolta 1 aloittavasta märkäkorvasta, joka juoksee pakoon metsän oraviakin, tulee lopuksi (tätä kirjoittaessa) tason 120 supermörssäri, joka pistää (ainakin unissaan) jumaliakin nekkuun.

Kokemusta karttuu useimmista tekemisistä; tehtävien suorittaminen maailmassa ja luolastot ovat niitä yleisimpiä kartutusmuotoja. Maailmassa voi väkertää vaikka mitä. Harjoittaa (jo käsiteltyjä) ammatteja ja tehdä erilaisia tietokonehahmojen antamia tehtäviä (quest) tai tehtäväketjuja, joita riittää rutkasti.

Raidausta.

Eräs pelin aspekti jonka voi jättää lähes kokonaan huomiotta, tai jolla voi täyttää melkein kaiken peliajan - tai mitä tahansa siltä väliltä - on pelaaja vastaan pelaaja (player versus player) -taistelu, jota voi harrastaa soolona tai ryhmissä maastossa, tai kahdesta hahmosta ylöspäin jopa neljänkymmenen hahmon tiimeinä erilaisilla areenoilla ja taistelukentillä, ja - niin halutessaan - koko ajan kovempia vertaisiaan vastaan, yhä paremmilla palkinnoilla.

Yhdessä muiden pelaajien kanssa - mutta yhteistyössä - poukkoillaan myös eräässä pelin suosituimmista osioista eli luolastoissa (dungeons) ja rynnäköissä (raid). Luolastot ovat viiden hahmon yhteinen noin puolituntinen (tai alle) omassa instanssissaan koluaminen, jossa on yleensä välibossit ja loppubossi.

Uusimman lisäosan viimeinen raidboss kohtaa parempansa.

Noissa hahmojen roolit tulevat tärkeiksi: mukaan kun tarvitaan ainakin yksi tankki, yksi parantaja ja kolme taistelijaa. Luolastoista on vielä riisutumpiakin malleja, joissa koostumus voi olla kolme mitä tahansa, mutta ne ovat ainakin Nitraatista varsin tylsää kontenttia. Rynnäköt taas ovat useampituntisia 10-40:n pelaajan megaluolastoja, joissa vastukset ovat tietysti paljon kovempia kuin viiden miehen virityksissä.

Suunnilleen kaikesta tekemisestä pelissä saa hahmolleen rahnaa taskunpohjalle, kokemusta, sekä käyttökelpoisia tai rahanarvoisia esineitä. Suosittua on myös vanhan sisällön koluaminen yksikseen: lähes kaikki ammoisten aikojen kontentti, esim. nuo sen aikaiset isot rynnäköt on vaivatonta mennä yksin läpi, jos hahmo on maksimitasolla.

Kuolema ei ole WoW:issa koskaan kovin kaukana. Noh, se on vain pieni välietappi ennen matkan jatkumista!

Vanhan kontentin tekeminen on muutenkin suosittua ajanvietettä. Siellä pääsee kokemaan uusia vanhoja tarinoita, vaikka maksimitason hahmolla seikkaillessa ei tietysti vaaran tuntua tule kokemaankaan.

Vanhoilta mantereilta löytyviä harvinaisempia esineitäkin voi sitten vaikkapa Lovejoy-tyyliin myydä pelin sisäisessä huutokaupassa muille keräilijä-pelaajille. Tämä kaikki muodostaa pelin vahvan selkärangan. Sen lisäksi tarjolla on paljon pienempää väkerrystä.

Isokin kumartaa - varsinkin kun mätkii vanhaa kontenttia!

Esimerkiksi hahmon varusteiden ja vaatetuksen ulkonäköä voi muokata loputtomiin keräämällä, vaihtamalla ja ostamalla uusia vaatekappaleita (ts. tekstuureja). Kerättävillä lemmikeillä (ei sama kuin hunujen omat pedot) voi tapella toisten pelaajien tai tietsikan ohjaamia lemmikkejä vastaan hupaisassa alipelissä, josta jotkut ovat tehneet itselleen melkein WoW:in päätarkoituksen. Myös erilaisten maa- ja ilmakelpoisten ratsujen keräileminen on suosittua ajanvietettä, ja niitä riittää satoja erilaisia.

Puristeille on nykyään tarjolla myös WoW:in perusversio vuodelta 2004. Sitä saa pelata pelin normaalin kuukausimaksun kylkiäisenä. Pelin kuukausimaksun muuten pystyy maksamaan myös pelin sisäisellä rahalla, jos pelin sisäisen tekemisen rahkeet riittävät.

Valpurin päivärutiini. Tälläinen anaalis-retentiivinen kirjanpito pelissä tekemästään on tietysti optionaalista.

Matkaoppaananne tähän maailmaan on kuvaotoksissa toiminut Nitraatin oma hahmo, Nitraatin nyt jo noin kahdeksan vuotta pelaama malmikääpiö-shamaani Valpuri. Valpuri on Nitraatin ainoa vakavasti pelaama hahmo, ja on ehtinyt olemaan ulkomuodoltaan jo hiisi, torjuttu, pandakas, kääpiö ja nyt viimeisimpänä malmikääpiö.

Hahmon rodun ja puolen vaihto samoin kuin esimerkiksi hahmon pelaaman palvelimen tai hahmon nimen vaihtokin muuten onnistuvat pelin lisämaksullisina palveluina (jotka voi maksaa myös pelin sisäisellä omalla rahalla).

Yksi olennainen lisuke pelissä muodostuu myös pelaajien peliin tekemistä pikku ohjelmista, joita voi ajatella vähän kuin pelin sisäisinä appseina. Nämä helpottavat pelaamista monella tavalla, sisältäen muun muassa vahingon- ja parannuksenteon analysointityökaluja, pelin sisäisen postin käyttöä helpottavia ohjelmia tai vaikkapa luonnosta materiaalienkeräämisessä avustavia tekeleitä. 

Rentoa!

Monesti WoW:in pelaajat liittyvät pelin sisäisiin kiltoihin, jotka muodostuvat muista pelaajahahmoista. Näin apua ja pelikavereita ei tarvitse etsiä kovin kaukaa. Valpuri ei ole sellaisiin juuri kuulunut, vaan polkaisi pystyyn soolokillan jossa ei tarvitse draamailla ja kiistellä (kiltojen peruskauraa) kuin itsensä kanssa.

Summa summarum: WoW tarjoaa kympin ja risan kuukausimaksuunsa nähden aivan naurettavan paljon sisältöä, eikä Nitraatti ole ehtinyt kymmenessä vuodessa juuri pitkästymään. Mistään ei saa ihan samanlaisia kiksejä ja värinöitä kuin tästä pelistä - tosin välillä paussi Azerothin maailmasta tulee tarpeeseen. WoWin kaksikymmenvuotisjuhlia odotellessa: peli jatkukoon!

Linkkejä / matskua:

Wowin  kotisivut
Valpuri
WoWin ensimmäinen traileri
WoWin WotLK-lisäosan tutunoloinen traileri
WoWin uusimman (pelattavan) lisäosan traileri
WoWin tulevan lisäosan traileri
WoWin YouTube-sivut

Valikoituja videomeemejä:

Never Stay Tuned (tv Wow-maailmassa!)
Ni Hao! Goldfarmer's story (pirun matskufarmarit!)
Azerite dwarf (uusimman lisäosan hupailua, auennee parhaiten sen veteraaneille)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti